Prinášame Vám pár rád, ako postupovať v prípade meškania letu.
Ak cestujúci čaká na let viac ako 2 hodiny /uvedené sa vzťahuje na lety do 1 500 km/,má právo na starostlivosť, spočívajúcu v:
- poskytnutí občerstvenia, ktoré pozostáva z nápoja a jedla /zvyčajne sa poskytuje formou voucheru,
ktorého hodnota zodpovedá času čakania/
- zabezpečení komunikácie, ktorou sa rozumejú dva bezplatné telefonické hovory, e-maily alebo faxy
- zabezpečení ubytovania v hoteli /ak si meškanie lietadla vynútilo pobyt cestujúceho na jednu alebo
viac nocí/ s transferom medzi hotelom a letiskom
Ak let mešká viac ako 5 hodín alebo ak bol let zrušený, cestujúci je oprávnený požadovať vrátenie ceny letenky.
V prípadoch, keď letecký dopravca neposkytol alebo odmietol poskytnúť cestujúcemu starostlivosť a cestujúci si na vlastné náklady a v primeranej miere zabezpečil občerstvenie, ubytovanie alebo transfer, cestujúci by si mal uschovať doklady o kúpe občerstvenia, cestovný lístok, účet z hotela a pod. a následne požiadať o refundáciu uvedených nákladov u leteckého prepravcu. Je tiež potrebné, aby si cestujúci vyžiadal na letisku doklad o neposkytnutí starostlivosti.
Ak letecký doprava cestujúcemu poskytol starostlivosť a ponúkol cestujúcemu prepravu na cieľové miesto, pričom cestujúci starostlivosť, prípadne prepravu odmietol a zabezpečil si občerstvenie alebo náhradný let na vlastné náklady /teda bez súhlasu leteckého dopravcu/, takto vzniknuté náklady letecký dopravca neuhrádza.
Odškodnenie
Právo na odškodnenie v prípade dlhého meškania letu, zrušenia letu alebo odmietnutia nástupu na palubu lietadla: právo na odškodnenie vzniká cestujúcemu v prípade, ak priletí do cieľovej destinácie s meškaním väčším ako 3 hodiny.
Právo na odškodnenie nevzniká v prípadoch, keď meškanie letu bolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorými sú napr.:
- nepriaznivé počasie
- štrajk
- situácia ohrozujúca bezpečnosť cestujúcich
- závažná neočakávaná technická príčina, nezlúčiteľná s bezpečným letom, ktorej nemohol letecký
dopravca predísť primeranými opatreniami
- ak sa cestujúci nedostavil včas na nástup lietadla, nemal platné doklady, letenku a palubnú
vstupenku, ak cestujúci zmeškal prípojné lety z dôvodu omeškania pri bezpečnostnej kontrole alebo
nedodržal čas nástupu do lietadla na prestupnom letisku
- ak existujú oprávnené dôvody na odmietnutie prepravy, hoci sa cestujúci včas prezentoval na let,
ako sú napríklad dôvody súvisiace so zdravím, s bezpečnosťou alebo bezpečnostnou ochranou
alebo s nedostatočnými cestovnými dokladmi.
Ak bol let zrušený, cestujúci nemá nárok na odškodnenie ani v prípadoch, keď:
- bol na zrušenie letu upozornený viac ako 14 dní vopred
- bol 2 až 7 dní pred plánovaným odletom informovaný o zrušení letu s ponukou presmerovania,
ktoré by mu umožnilo:
- odlet do 2 hodín pred pôvodne plánovaným časom odletu a
- prílet do konečnej destinácie do 4 hodín po pôvodne plánovanom čase príletu
Peňažná výška odškodnenia
Peňažná výška odškodnenia v súlade s nariadením č. 261/2004
- 250 EUR: 1 500 km a menej
- 400 EUR: nad 1 500 km v rámci EÚ a všetky ostatné lety od 1 500 km do 3 500 km
- 600 EUR: viac ako 3 500 km
Ak letecký prepravca ponúkne cestujúcemu presmerovanie a tento do konečnej destinácie priletí náhradným letom s dvoj-, troj- alebo štvorhodinovým meškaním /podľa dĺžky letu/, odškodnenie podľa nariadenia č. 261/2004 je možné znížiť o 50%.